Velkommen til årets generalforsamling.

Bestyrelsens beretning på Maribo Turistforeningens årlige generalforsamling er et pejlemærke for årets aktiviteter både bagud og fremadrettet.

Bestyrelsen har holdt 12 møder i 2019.

Igennem året 2019 har foreningen bl.a. givet tilskud til:

• Bykort

• Vægtertræf

• Vægtervandringen

• Julemandslaug

• Flag allé

• Tilskud til in situ Lolland

• Dodekalitten

• Samarbejdsaftale vedr. Niels Holm

Turistforeningen deltager i flg. arbejdsgrupper.

Under ledelse af Eva Westerholt (maribo kommune) Organisering og samarbejde sammen med:

• Maribo Handel

• Håndværker- og industriforeningen

• Bevaringsforeningen

• Business LF

• Lolland Kommune

Arbejdsgruppen arbejder f.eks. med undersøgning om det er muligt at få en by koordinator.

Gruppen har modtaget 200.000,- fra Kommunen til hjælp. Der vil nu blevet udnævnt en bestyrelse, som kan arbejde videre med ansættelse og målsætning for en by koordinator.

Den anden arbejdsgruppe:

Byudvikling.

Formålet med den arbejdsgruppe er at skabe sammenhæng mellem banen, bymidten, Domkirken og søerne og dermed skabe en rød tråd gennem byen. Det er også lykkes at skabe midler til en ny belægning gennem Østergade som vil gøre den mere til gågade, samt skilte på de historiske huse.

Turistforeningen har også været repræsenteret i Lollands turistråd som nu er overdraget til Visit Lolland-Falster under ledelse af vores destinations chef Brian Lindorf Hansen.

Turistforeningen har også en repræsentant i Maribo Handles bestyrelse. Maribo Handels bestyrelse gør et stort stykke arbejde for at gøre medlemmerne opmærksom på værdien af turisterne som kommer til byen. Vi kan så håbe, at åbningstiderne også bliver tilpasset, så de kan gøre en god handel i vores by.

Turistforeningen har også haft nogle gode konstruktive møder med Vestlolland Turistforening hvor vi har drøftet samarbejde samt autocamper parkering.

Bestyrelsen ønsker også at aktivere/motivere vores medlemmer til at forblive gode ambassadører for Turistforeningen samt vores område.

I 2019 har vi arrangeret to ture.

Vi var i Knuthenborg i foråret og fik som nogle af de første en rundvisning i deres nye telt by, en rigtig god tur hvor Poul Boel Jørgensen fortalte om tilblivelsen og deres målsætning.

I december måned var vi på vægtertur og se vores julepyntede by og høre nogle gode historier af vores altid vel oplagte vægtere. Turen sluttede ved Restaurant Tempus med lidt varmt.

En tur i 2020 kunne nemt blive en bustur rundt i vores område for at se lidt mindre attraktioner hvor de kunne få lov til at præsentere dem selv. Turen vil kræve en fornuftig tilmelding for at kunne gennemføres.

Visioner/Ambitioner

Fremdrift/udvikling af turismen på Lolland er ikke kun besøg af turister til de nuværende attraktioner men også udvikling omkring de herboende. Ta’ f.eks. Granfeldts Gård, højhuse ved sygehuset hvor man præsenterer nogle halvkedelige bygninger som udvikling? Vi mener, at godt købmandskab ville være at præsentere idéen om mulighed for udvikling og derefter få lavet et eller flere forslag som passer ind i miljøet hvor man i et oplæg til byggeplanen stiller minimumskrav om at det er et byggeri som gør vores område især søbredden smukkere og ikke omvendt (det skal ikke ligne højhusene i Bellahøj som er bygget i 60-erne). Kan det ikke lade sig gøre med lokale arkitekter, må man søge i hele landet og evt. udenfor vores egne grænser. Vi har håndværker som kan klare byggeriet, men mangel på visioner/idéer til at gøre det til noget helt specielt. Ta’ f.eks. Turning Torso i Malmø. Ingen nyuddannet håndværker på Lolland-Falster har ikke været over og se eller lavet beregninger om det byggeri, og alt byggeri på Amager er da også specielt så hvorfor ikke lave noget unikt på søbredden i Maribo som vil kunne tiltrække nye beboere og ikke mindst turister. Vi er ikke mere interessant end vi selv gør os.

Om ganske få år vil en tur til København eller Hamborg tage den tid som det tager at køre fra Nakskov til Nykøbing F i dag. For ikke så mange år siden brugte man nemt 2-2½ timer i bil til København, så lad os bruge fremtiden sammen til at udvikle vores område til at være et Turist- og Erhvervsområde med sjæl og natur i højsædet.

Vi har driftige forretningsfolk i området som gør en meget stor indsats for Maribo by. Ta’ f.eks. vin og velsmag 2010’s Vin og brød (ny café på torvet), Magasin Matzen som er ved at blive bygget om/renoveret af to lokale folk. Vi har også Lars Erik Houman Christensen som viser stor interesse for bygger i Nykøbing F og Nakskov og der er flere som vil vise interesse når de kan se at der sker noget. Dem af os som har lidt år på bagen husker nok da man ville bygge Lalandia var den almene opfattelse: det kan ikke lade sig gøre og det var svært de første år, men se hvad det gør for Lolland i dag. Vi har også Knuthenborg Safaripark. Vi nyder at se udviklingen af en unik park til en turistattraktion med nye ”moderne” tiltag som dinosaur, telt by men tilpasset det unikke areal som er så vigtigt for området.

Når vi nu har nævnt de to store i vores område, så skal vi ikke glemme de mindre attraktioner som vores område er så rig på. Ta’ f.eks. Frilandsmuseet, Minibyen, vores slotte og herregårde, polakkasernen som er så specielle for vores område. Glem ikke at huske det var polakkerne som har været med til at gøre vores velstand i dag med roe hak og hårdt fysisk arbejde. Det havde vi ikke kunnet gøre alene. Så støt op om deres arbejde med at bevare historien.

Det er nu blevet politisk besluttet at de små overnatningssteder også skal registrere/oplyse om deres overnatninger. Det bliver spændende at se hvordan tallene kommer til at ændre vores ”turists besøg”. Det bliver forhåbentlig lettere for dem at vise hvor vigtige de er for vores landsdel.

Til slut: Vi har i løbet af året sagt farvel til turistchef Marie-Louise som gjorde et stort arbejde for Lolland. Vi har i dag fået Marlene Haarbo Jørgensen som er bureauchef i Nakskov og Maribo som nok skal gøre sit for at udvikle Lolland. En stor tak til Marlene, medarbejderne i Bureauerne og vores tre vægtere for deres store arbejde.

På bestyrelsens vegne

Max

Max Christensen

Formand, Maribo Turistforening